خانه » آموزش های رایگان » غلبه بر هیولای سرزنشگر درون
08 مه 2022

غلبه بر هیولای سرزنشگر درون

سرزنشگر درونی چیست

تا به حال بارها این صداها را در درون خود شنیده اید:

  • تو مهارت نداری ونمیتونی این کار را درست انجام بدی
  • اگر این کار رو انجام بدی بقیه در موردت چه فکر می کنند؟
  • چی؟؟! میخوای کسب و کار خودتوراه بندازی؟! نه مهارت داری نه ابزار مناسب
  • و ….

وظیفه سرزنشكر درونی

همه ما آمادگی انجام کارهایی که میخواهیم انجام بدیم رو داریم، کارهایی مثل شروع کسب و کار جدید، نوشتن کتاب، ایجاد رابطه‌های جدید و …

برای این کار کافی است از محدوده امن خود فاصله بگیرید و به یا داشته باشید وظيفه سرزنشگر درونی شما، ایمن و کوچک نگه داشتن شماست!!

چرا سرزنشگر درونی داریم

سرزنشگر درونی، مانند افکار مثبت در درون مازندگی می کند. مانند سیستم عصبی که در مواقع خطر مارا هوشیار و ایمن نگه می دارد، سرزنشگر درونی نیز همچین نقشی را در کارهایمان برای ما ایفا می‌کند.

اما مشکل آنجا شروع می‌شود که اجازه می‌دهیم به عادتی برای ما تبدیل شود و از آن به نفع خود استفاده نمی کنیم و برای ضربه زدن و عقب نشینی از اهداف استفاده می‌کنیم.

افکار و احساسات، چرخه عمل

افکار شما همانند خود شما باعث ایجاد احساسات در درون شما می‌شوند، همچنین احساسات شما تاثیر مستقیمی بر اعمال و کارهایی که انجام می‌دهید میذاره.

وقتی با احساسات منفی خودتون عمل می کنید در نتیجه اقدامات شما هم منفی از آب درمیان اینجوری شما خودتون رو برای شکست قبل از شروع جنگ آماده کردید.

سرزنشگر درونی چیکار می کند

سرزنشگر درونی همیشه در حال نشان دادن قسمت‌های تلخ گذشته به ماست و ما را از انجام هر کار جدیدی باز میدارد. اون مغز مارو پر از افکار منفی می کند، افکاری مثل:

  • به اندازه کافی توانایی نداریم
  • نمی توانیم کار رو به خوبی انجام دهیم
  • نباید کارهاروانجام بدهیم و…

نباید بذاریم همیشه برنده باشه

یادتون باشه نتیجه این افکار دست کشیدن یا به تعویق انداختن کارهایی هست که باید انجامشون بدیم. باگوش دادن غلط به ندای سرزنشگر درونی خیلی بعید است که بتوانید به رویاهاتون برسيد. تا وقتی راه درست استفاده ازش را یاد نگیرید، همیشه همین شخصی که امروز هستيد باقی می مانید؛

بدون تغيير، بدون چالش و بدون رشد در زندگی!

چگونه سرزنشگر درونی رو را کنترل كنيم

دفعه بعد که سرزنشگر درونی شما شروع به فعالیت کرد، پنج راهکار گفته شده در ادامه رو حتما انجام دهيد.

   1. باهاش مبارزه نکنید !

مبارزه کردن با سرزنشگر درونی، شبیه اینه که با خودت مبارزه کنی۔ اینکار فقط ازت انرژی زیادی میگیره و حاصلی هم نداره. بهش شبیه به یک فرد ترسیده نگاه کنید! کودکی که احساس ناامنی می کنه و اعتماد به نفس پاینی داره. اینجوری ارتباط بهتری میتونید باهاش برقرار کنید و بیشتر درکش کنید.

   2. بهش گوش بدید

گوش دادن عمیق به سرزنشگر درونی، الگوی پنهان نگرانی های اون رو بهتون نشون میده. یادتون باشه این نگرانی ها مثبت هستن و فقط شيوه بیانشون منفی و بده، اگر بتونیدبخش منفی رو نادیده بگیرید، میتونید به شيوه سالمی سرزنشگر درونی خودتون رو درک کنید. درک الگوی سالم نگرانی های سرزنشگر درونیتون گاهی میتونه به پیشرفتتون کمک کنه.

3. نسبت بهش شفقت داشته باشید 🙂

باسرزنشگر درونی خودتون شبيه دشمن برخورد نکنيد، باهاش مثل ی دوست کوچولوی نابالغ رفتار کنید و سعی کنید بهش یاد بدید از مهارت های ارتباطی مفید برای انتقال نگرانی‌هاش استفاده کنه نه سرزنشگری. یادتون باشه سرزنشگر درونیتون، نیاز به دلسوزی داره و نه خشم! | باهاش در صلح باشید، به نگرانی‌هاش گوش بدید و با مهربانی و دلسوزی باهاش صحبت کنید.

4. ترس خودتون رو پردازش کنيد

سرزنشگر درونی ما به دلیل وجود عدم قطعیت، میترسه تا با چیزای ناشناخته موجه بشه! ما هيچ وقت این ترس رو پردازش نمی کنيم. ميتونيد سرعت کارتون رو کم کنید وباترس مواجه بشید و به احساسات و اتفاقاتی که ایجاد می کنه دقت کنید. ی کاغذبردارید و سوالات زیر رو از خودتون بپرسيد:

  • از این بدتر هم ممکن است اتفاق بیفته؟
  • بهترین اتفاقی که می تواند بیفته چیست؟
  • چه چیزهایی هست که من مستقیما بر آنها کنترل دارم؟
  • چه چیزهایی هست که من مستقیما بر آنها کنترل ندارم؟
  • سرانجام، چه چیزهایی می تونم تحت تأثیر قرار دهم؟

   5. ازش برای تمایز و برتری استفاده کنید

هنگامی که شروع به خلق ایده یا اثری می کنید، به سرزنشگر درونیتون گوش ندید. زمانی که کارتون تموم شد ازش کمک بگیرید تا ایده ویا اثر خودتون رو با پردازش به جزییات به کمال برسونید. برای مثال اگر می خواهید کتابی بنویسید ابتدا کتاب رو به سرانجام برسونید و در نهایت برای ویرایش و بازنگری از ایده های سرزنشگر درونیتون استفاده کنید.

این نکته رو یادتون نره:

  • باید بدونید چه موقع به حرفسرزنشگرگر درونی خودتون گوش دهید و چه موقع اون رو مجبور به سکوت کنید.
  • و بدونید که او ممکن است حرف مفیدی برای گفتن داشته باشد، فقط نمیدونه چجوری آن را بگه.

در نهـایــــت

تمرکزتون رو بذارید روی بهترین نتایجی که بهش رسیدید و کارهایی رو انجام بدید که تحت تاثیر و کنترل شماست و نگران عواملی که روشون کنترلی ندارید نباشيد. یادتون باشه پردازش ترس بهتون کمک میکنه تا دیگه ازش نترسید. یادتون باشه هیچ ترسی وجود نداره، فقط هيجان کاوش در مسائل مختلف هست که وجود داره! اگر این پنج مرحله رو به درستی دنبال کنید آماده هستیدتا با کمک سرزنشگر درونی خودروی پروژه ها و ایده هاتون با آرامش و سازنده‌ترین روش کار کنید.

 

فرتو لرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *