خانه » آموزش های رایگان » هنر نه گفتن !
13 آوریل 2022

هنر نه گفتن !

روزی در سال 1956، جان گالبرایت اقتصاددان مشهور آمریکایی در حال چرت زدن بود. رئیس جمهور لیندون جانسون به خانه آقای گالبرایت تماس گرفت. مستخدم تلفن را جواب داد و به رییس جمهور گفت:

“او در حال چرت زدن است و دستورات سختی صادر کرده است تا مزاحمتی ایجاد نشود.”

جانسون پاسخ داد: “خوب، من رئیس جمهور هستم. او را بیدار کن.” پاسخ او؟ ساده: “متأسفم، آقای رئیس جمهور، اما من برای آقای گلبریت کار می کنم، نــه برای شما!” سپس او تلفن را قطع کرد.

 

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو نشان می دهد که هرچه در نه گفتن مشکل بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه دچار استرس، خستگی شغلی و حتی افسردگی شوید (سه مورد که مانع هوش هیجانی شما می شود) بیشتر است. نه گفتن در واقع یک چالش بزرگ برای اکثر مردم است.

این یک واقعیت ساده است که اگر تعهدات زیادی را به عهده بگیرید، هرگز نمی‌توانید مولد باشید، به سادگی خود را بسیار ضعیف نشان می‌دهید و نمی‌توانید کار را انجام دهید، حداقل به خوبی یا به موقع. به همین دلیل است که هنر نه گفتن می تواند تغییری در بهره وری ایجاد کند.

درخواست‌های مربوط به وقت شما همیشه از طرف اعضای خانواده، دوستان، کودکان، همکاران و غیره ارسال می‌شود. برای بهره وری، به حداقل رساندن استرس و جلوگیری از اتلاف وقت، باید هنر ملایم نه گفتن را بیاموزید که بسیاری از افراد با آن مشکل دارند.

نه گفتن خیلی سخته؟

خوب ، برای شروع، می‌توانید به شخصی که به او “نه” می گویید آسیب برساند، عصبانی یا ناامید کند، و این معمولاً کار سرگرم کننده ای نیست. ثانیاً، اگر امیدوار هستید در آینده با آن شخص کار کنید، می‌خواهید رابطه خوبی با آن شخص داشته باشید و “نــــه” گفتن اشتباه می‌تواند آن را به خطر بیندازد.

خیلی احتمال دارد تا شما وقتی نه گفتن را آغاز می‌کنید، اطرافیان از شما عصبانی، نا امید و گله‌مند بشوند. قطعا این اتفاق برای هیچ کس خوشایند نیست. شما می‌خواهید تا با این افراد روابط دوستانه یا کاری خوبی داشته باشید و شاید احساس کنید نـــه گفتن می‌تواند روابطتان را به خطر بیندازد.

اگر شما هم از استرس ناشی از تعهد بیش از حد توان و زمان خود رنج می‌برید، می توانید با پیروی از راهکارهای ساده، که در پست بعد براتون شرح می‌دهیم ، برای نه گفتن به خود کمک کند.

  1. بله خود را بیابید

در قدم اول باید بدانید وقتی نه می گویید، در حقیقت به چیزهای مهم تری دارید بله می‌گویید.

شما هر فرصتی را که با یک نه رد کنید می‌بینید که در واقع به چیز دیگری بله می‌گویید. در حقیقت شما با نه گفتن به جا به موقع دارید به الویت‌هاتون بله می‌گویید. تا زمانی که به طور دقیق نمی‌دانید واقعاً چه می‌خواهید، نمی‌توانید به نه گفتن امیدوار باشید.

مثلا اگر قبول کردن یک مسئولیت کاری جدید باعث می شود زمان کتری را با خانواده و فرزندانتان بگذرانید، توجه شما به این واقعیت شما را ترغیب می کند که نه بگویید و اولویت های خود را مستقیما حفظ کنید.

  1. روی آن بخوابید

اگر بین بله یا نه گفتن شک دارید و احساس می‌کنید پاسخ شما بله است، قبل از پاسخ دادن یک روز به خودتان فرصت دهید.این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید از تمامی جنبه موضوع را بررسی کنید و پس از این کار نه گفتن برای شما بسیار راحت‌‌تر خواهد بود. همچنین انجام این کار به شما فرصت می دهد تا بهترین روش را برای نه گفتن پیدا کنید.

  1. ساندویچ نه بین دو بله

استفاده از این روش کمک می‌کند تا نه شما خوشایندتر به نظر برسد و راهی خوب برای توضیح چیزهایی است که شما از قبل به آن ها متعهد بوده‌اید.

برای مثال ممکن است رئیس شما از شما بخواهد تا آخر هفته نیز کار کنید، اما شما به خاطر وجود تعهدات خانوادگی نمی توانید این کار را بپذیرید. ابتدا تعهدات خانوادگی خود را برای رئیس شرح دهید (بله اول)، سپس توضیح دهید به خاطر این تعهدات شما نمی توانید آخر هفته را نیز سرکار بمانید (نــــه)، و سپس در مورد تعهد خود به شرکت و کار صحبت کنید و دنبال راه حلی برای انجام آن کار در خارج از زمان آخر هفته خود بگردید(بله دوم).

  1. مطمئن شوید که در واقع “نه” می گویید

اشتباه نکنید، نه یک کلمه قدرتمند است که نباید از به کار بردن آن بترسید. وقتی زمان نه گفتن فرا رسید، باید از عباراتی مانند “فکر نمی کنم بتوانم” یـــــــا “مطمئن نیستم” اجتناب کنید. استفاده از عبارات مبهم به جای نه گفتن اغلب بله تلقی می شود. وقتی زمان نه گفتن فرا رسید، فقط نه بگویید!

  1. آماده تکرار خود باشیدپ

اگر نه می گویید و موضع طرف مقابل با شما متفاوت است، بهترین کاری که می توانید انجام دهید تکرار موضع خودتان است.

گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید حرف خود را بیش از یک بار کنید. اگر توضیحی با پاسخ اصلی خود ارائه کردید، می توانید آن توضیح را تکرار کنید یا فقط دوباره نـــه بگویید. این حق شماست که به هر درخواستی نه بگویید و برای درک اهدافتان شما باید محکم باشید.

 

عملی کردن این استراتژی ها

با نه گفتن شما در اصل به اولویت ها و تعهدات قبلی خودتان احترام می گذارید و به شما این فرصت را می دهد تا به اولویت ها و و یا تعهدات خود را به بهترین شکل انجام دهید.

همیشه به این نکته توجه داشته باشد که “نــــه گفتن” موقعیت های جدیدی را برای شما ایجاد می کند.

فرتو لرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *